Szeretnéd tudni, hogy mennyi kalória, cukor, zsír, telített zsírsav, nátrium van egy adag kólában vagy csipszben? Nem 100 grammban, hanem akkora mennyiségben, amit az ember egyszerre magához vesz.
Az INBÉ nem más, mint egy új tápérték-jelölési mód. A betűszó (angolul GDA) azt jelenti: irányadó napi beviteli érték. A felmérések szerint az európai étel- és italgyártók folyamatosan vezetik be a jelölést a termékeiken. Megéri nekik, hiszen a vásárlók tájékoztatásával komoly előítéleteket oszlathatnak el. Így van ezzel a Chio magyarországi vállalata is. „A csipszet afféle mumus-szerepbe kényszerítették – mondja Szabó Gábor, a cég képviselője. – Sokaknak az elhízás, a káros sótartalom, a hájtömeghez vezető kalóriák jutnak eszükbe róla. Holott egy átlag magyar fogyasztó havonta egyetlen zacskó csipszet eszik meg. A káros hatás mindig a mértéktelenségben rejlik. Azok, akik tömik magukba a nasit, mindössze a lakosság három százalékát teszik ki.” Az INBÉ-rendszer segítségével a gyártó feketén-fehéren feltüntetheti terméke fóliáján, hogy egy adag a napi energiaszükséglet hányad része. Az EU-bizottság által szorgalmazott jelölési módot hazánkban a Coca Cola, a Danone, a Kraft, a Mars, a Nestlé, a Pepsi, a Tesco, és az Unilever is vállalta. „Főként a multik csatlakoznak – mondja Folláth Györgyné, az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének főtitkára. – Nekik a leginkább érdekük, hogy termékeik tartalma áttekinthető legyen. Ráadásul a cégek ezzel azt is sugallják: mi vigyázunk az egészségedre.” Mindamellett az EU-ban a nagyvállalatok mellett, amelyeknek 65 százaléka tervezi az INBÉ-címkék bevezetését, a közepes társaságok 58, a kicsik 34 százaléka szintén használja a jelölést vagy tervezi alkalmazását. Mindez a termékek egészségesebbé tételét is ösztönzi. A felmérésben részt vevők 43 százaléka csökkentette gyártmányai telített zsírsav-, só- vagy cukortartalmát. A vizsgálatban egyébként pékáruk, gabonaételek, cukrászáruk, húsos készítmények, tejtermékek, fagylaltok, olajok és zsírok, szószok, fűszerek, illetve üdítő italok szerepeltek. Remények szerint 2008 végéig az EU-ban ezernél több márkán tüntetik fel.
Az INBÉ jelölés elterjedése hazánkban Chio Szeptember 30-ig Coca-Cola 2008 vége Danone 2008 vége Kraft 2009 vége Mars 2008. augusztus* Nestlé 2008 vége Pepsi 2008 vége Tesco 2008 vége Unilever 2008 vége** *a termékek 60 százalékán, a teljes kínálaton 2009 végéig ** a termékek 60-70 százalékánaz új információkat. A tapasztalatok szerint a vásárlók is keresik ezeket a címkéket. Egy júliusban a magyar fogyasztók között végzett kutatás szerint a megkérdezettek szeretnék, ha mind több terméken szerepelne a jelölés, mert ezzel jobban megtervezhetnék az étkezésüket. Sajnos azonban nem mindenki ilyen elszánt. Az egészséges életmód elsősorban az egyéni hozzáálláson, nem pedig a matricákon vagy a jelöléseken múlik. „Feltüntethetnek a gyártók bármit a csomagoláson – mutat rá Folláth Györgyné -, ha a vásárló nem egészségtudatos, hiába minden. Márpedig az egészséges életmódra való igényt a családban és az iskolai oktatásban kell kialakítani, illetve szerepét az egészségügyi megelőzésben hangsúlyozni.” Az INBÉ azonban komoly segítség az egészségtudatos táplálkozás kialakításához.