Az egészségmegőrzés fontos feltétele a vitaminok szedése, habár az elmúlt két évben csökkent a forgalma – derült ki a GfK LHS Healthcare kutatásaiból és a háztartások fogyasztását mérő Consumer Tracking adataiból.
Az emberek elsősorban a gyógyszertárakban vásárolnak és kérnek tanácsot, ám terjednek az ügynöki hálózatok. Az elmúlt két évben 28 százalékról 21-re csökkent a vitamint vásárló háztartások aránya, ám az összes vitamin forgalom kis mértékben növekedett. A vitaminok piacán a patikaliberalizáció hatása elsősorban az ügynöki hálózatok szerepének ugrásszerű növekedésében jelentkezik. Így nem a gyógyszer forgalmazás számára újonnan megnyíló csatornák tudták a legtöbbet profitálni, hanem a még könnyebb elérhetőséget és nagyobb bizalmat biztosító személyes értékesítési formák, így a patikák – mondta Lantos Zoltán, a GfK LHS Healthcare divízióvezetője. A fájdalomcsillapítók és a megfázás elleni készítmények mellett erről a termékkörről beszélget leggyakrabban a patikus és a páciens. A vitamin kiválasztása során a gyógyszerész és a vásárlók szempontjai számos esetben különböznek, ez figyelhető meg a multivitaminok esetében is.
A Consumer Tracking adatai szerint a gyógyszerészek a Supradynt ajánlják a leggyakrabban (az ajánlások 34 százalékában), ezt követi a Centrum (27%) és az Actival (18%). Ezzel szemben a vásárlók az Activalt keresik a leggyakrabban (27%), ezt követi a Centrum (9%) és a Supradyn (8%). A szakemberek elsősorban a vitamin-összetétel alapján állítják fel a rangsort, a vásárlók viszont sokkal inkább a reklámok és környezetük szokásai alapján döntenek. A vitaminokat jellemzően kúraszerűen vagy alkalomszerűen szedik fogyasztóik, csupán egyharmaduk olyan, aki rendszeresen, egész éven keresztül, akár minden nap szedi. Elsősorban az egészség védelmét, illetve a betegségek megelőzését várják tőle. Az egészségmegőrzést szolgáló termékek közül a vitamin az első helyet foglalja el. Aki egészségmegőrző termékeket vásárol, egészen biztosan vesz vitamint is, csakúgy, mint zöldséget és gyümölcsöt. A teljes kiőrlésű kenyér már nem kap ilyen fontos szerepet, az ilyen vásárlók mintegy fele (57%) vásárolja.