Gyakran felmerülő vád az asztrológiával kapcsolatban, hogy tudománytalan, semmilyen alapja nincs, szemfényvesztés. Csak a talajt vesztett, létbizonytalanságban élő, boldogságot hajszoló hiszékenyek megtévesztésére alkalmas, és a magukra valamit is adó emb
– Szilárd, mit válaszolsz azoknak, akik azt hangoztatják, hogy az asztrológia tudománytalan? – Az alapvető tévedés, ami az asztrológia tudományosságának, illetve – a szkeptikusok szerint – nem-tudományosságának kérdése kapcsán felmerül, az, hogy az asztrológiát nem mint szellemtudományt kezelik és vizsgálják, hanem mint természettudományt. És ennek a hibás elvárásnak megfelelően a természettudományokkal szemben elvárt és alkalmazott kritériumok szerint vizsgálják, értelmezik és értékelik az asztrológia tudomány vagy nem tudomány mivoltát. Sajnos az asztrológusok között is akadnak, akik maguk is természettudománynak képzelik az asztrológiát. Ők elsősorban az ún. asztrológiai hatáselmélet hívei, akik az asztrológia „tudományos” célját és rendeltetését a minél pontosabb jóslások megtételében látják, és ezért kénytelenek bizonygatni, hogy az asztrológia képes ezeket a „hatásokat” tudományos pontossággal kimutatni. Hiszen különben miért hinnének az emberek az ő jóslataikban? Holott ha léteznek is a valóságban ezek az asztrológiai hatások, a jelentőségük elenyészik azokhoz a tényleges természeti, pszichológiai, és szociokulturális hatás- és visszahatás-rendszerekhez képest, amelyek között élünk. Nem az ún. asztrológiai hatások a fontosak tehát, hanem a sorsképletünkből kiolvasható mélytudattalan (karmikus) meghatározódásaink, rejtett tulajdonságaink. – Hogyan alakult ki és kapott teret az asztrológia jövőt előrejelző ágazata? – Az archaikus korban az asztrológia, akárcsak a filozófia, a geometria, az aritmológia és az alkímia, elsődlegesen beavatási tudományként – és nem jóslási módszerként – működött. Nyomait megtaláljuk a földkerekség minden magasrendű kultúrát és civilizációt létrehozó archaikus népének szentkönyveiben és teremtés-tanában, mint az ősi teremtő erők (az istenségek) „működési mechanizmusát” leíró tant. Ezek a nyomok megtalálhatók mind az ősi vallásrendszerekben, mind a népi mítoszokban, az archaikus hieroglifák jelrendszerétől a kereszténység alapdokumentumáig: az Evangéliumig. A jósolgató asztrológia tömegjelenségként csak az utóbbi évtizedekben terjedt el. A modern ember igényeit kiszolgáló média nem beavatási rendszerként terjeszti az asztrológiát, hanem mint a sors-nehézségek kikerülési lehetőségét nyújtó információforrást. Arról az asztrológia nem tehet, hogy a természettudomány térhódítása mellett a mai ember különböző vallásos-misztikus képzetek, és tudományosnak hitt materialista babonák szerint él. Az pedig elkerülhetetlen, hogy az asztrológia eme mellékvágányával szemben (jogosan!) szkeptikus megbízhatósági elvárások merüljenek fel, és így a tudományosság és a nem-tudományosság kérdésével találja szembe magát. – Mi az elsődleges oka annak, hogy ilyen hangsúlyosan merül fel a tudományosság kérdése az asztrológiával szemben? – Ennek az a háttere, hogy a gazdasági fejlődés hatására a spirituális igényeit feladó újkori ember a tudomány nevével kizárólag a természettudományokat kezdte illetni. A természettudományok térhódításával egy időben az európai kultúra a saját spirituális örökségét, a kereszténységet nem a mindennapos szellemi tudatosságot fenntartó és gazdagító kultuszként: beavatási rendszerként gyakorolja, hanem bizonyos közösségek látszatát fenntartani hivatott érzelmi aktusként. A nyugati civilizációban élő tömegek egy része vasárnapi és ünnepnapi érzelmi-esztétikai színezetként, vagyis eseményszerűen és szertartásosan gyakorolja a kereszténységet, de a templomból kilépve az eszmerendszerrel merőben ellentétesen viselkedik. – Elválasztható-e egymástól egyáltalán a szellemi és a fizikai világ? – Természetesen nem. A szubatomi részecskéket kutató, illetve az anyagnak energiamezővé, és az energia-kvantumoknak részecskévé változó jelenségét felfedező, és e felfedezés alapján az egész fizikai dimenzió alaptermészetéről alkotott klasszikus koncepciórendszert megváltoztató természettudomány legújabb eredményeit ismerő és megértő személyek számára nyilvánvalóak a szellemi világ és a fizikai világ közötti egyetemes – analogikus összefüggések. Ezen analogikus kapcsolatok fényében az asztrológia semmivel sem tudománytalanabb, mint amennyire tudománytalannak bizonyulna a fizikai jelenségek világát értelmező természettudományok vizsgálati és elvárási rendszerében például a teológia vagy a pszichológia. Az analogikus kapcsolatokkal tisztában levő tudósoknak eszükbe sem jutna az Egyetemes Teremtő vagy a Szent Szellem létezésére, és ezeknek az őserőknek az emberrel való kapcsolatára, az emberi személyre gyakorolt befolyására természettudományos, vagy statisztikai bizonyítékot követelni. (Egyébként is: „A statisztikai igazság az, amit én hamisítok meg.” W. Churchill) Egy magára valamit is adó valóságkutató tudós ma semmivel nem tartja lehetetlenebbnek az asztrológia elméletének a valóságosságát, mint a különböző teológiákét. Az asztrológiát a newtoni mechanika szempontjából vizsgázatni éppen olyan botorság, mint a pszichológiát vagy a teológiát a relativitáselmélet, vagy a kvantumfizika szempontjából tárgyalni és értelmezni. Ugyanis az asztrológia értelmezi a fizikai és a pszichológiai jelenségeket spirituális szempontból, és nem a fizikai és a pszichikai jelenségek értelmezik (igazolják vagy cáfolják) az asztrológia következtetéseit!