A zeneterápiát Platón óta ismerik, de az objektív tudományok divatja száműzött minden barátságos és sokoldalú – tehát nem csak természettudományos – gondolkodást.
Maga a terápia szónak is számos jelentése van, úgymint ellátni, elszállásolni, gondozni, gyógyítani, simogatni, kötözni. Bár a zeneterápia ma már igazolt hatású, orvosaink szemlélete maradi. Tekintélyelvű maga az orvosképzés is. Ebben a kis utazásban Dunkel Nepomuk Norbert, a hazai zeneterápia legnagyobb szakértője lesz segítségünkre. – Miért savanyú a magyar? – Ilyen a kultúránk, sírva vígadós, beleértve a savanyú, örömtelen vallásgyakorlásunkat (ahelyett, hogy önfeledten táncolnánk a templomban) és természetesen ide értve a szomorú kórházakat, de még a savanyúan előadott nemzeti himnuszunkat is! Valamikor, „eretnek” korszakomban nem is értettem; hogyan gondolják a doktor urak, hogy humor nélkül lehetséges bárminő gyógyítás? Különösen a végidejét élő biológiai pszichiátriára gondolok, ami alapvetően egy beteg agy részletévé redukálja a teljes embert. Miközben az orvosi egyetemeken képmutató módon azt mondják, nem betegséget, egész embert gyógyítunk, aminek a gyakorlatban ennek nyomát sem látjuk. Nem beszélve arról, hogy a monotónia, a szürkeség, a bánat, a magány és az elidegenedés, és már maga a kórházi elszemélytelenítés is betegít! A betegek 80-90 %-a megfizetni sem tud egyéni pszichoterápiát, amely kimenetele felettébb kétes. Ma futószalagon kapnak diplomát igénytelen, primitív lelkek, akiknek a betegek oda vannak vetve? A zeneterápia alapjai az öröm, az ünnep, a személyesség, az impulzusok felszabadítása, és a szavak előtti birodalomba való visszaút, ami 0-4 éves korunkig jellemző. – A játék ma már a komolytalanságot is jelenti. Lehet „komolytalanul” terápiát csinálni? – A játék nagy lehetősége és legfőbb mozzanata, hogy feloldódjunk benne. A játék intim, spontán és öncélú, azért csinálom, mert szeretem. És hogy miért intim? Mert az intimitás = védőmechanizmusok és páncél nélküli lét. A játék mezítelen. Ezért lehet a lét alapállapota a kreativitás, az intimitás, a szeretet és a mezítelenség (önmagamnak lenni tudni, társadalmi szerepek, kényszerek, szégyen nélkül). A világ mindössze néhány alaptörvényre redukálható, mi csak variálhatjuk azokat. Ilyen értelemben monomániásokként éljük életünk; újrajátsszuk, variáljuk, ragozzuk, tropizáljuk (betoldunk és díszítünk) az élet alaptörvényeit. A saját szövegnek az életbe toldása nem nárcizmus, nem is személyiségkultusz vagy öncél. Egyenesen szükséglet, mert e nélkül az az élet, amit élek, nem az én életem. Mert mindenki önmaga, saját csak reá jellemző tulajdonságokkal, meghatározottságokkal és szükségletekkel. – Miért olyan fontos a kreativitás, a rajz, tánc, és maga a zenei rögtönzés az Ön terápiáján? - A kreativitás a lét alapállapota (Winnicott), s a mintakövetés, az állandó behódolás a mindenáron alkalmazkodás: betegség. A kreativitás a gyermek omnipotencia hitével kapcsolatos. Ő bármi lehet még, bármit tehet még, az agyában még nem szilárdultak meg az: „ez lehetetlen, ez csúnya, azt nem szabad” társadalom eredetű programok. Programozottak vagyunk (genetikai-, biológiai, szociokulturális, pszichológiai értelemben), de olyan programozott létezők, kik saját maguk is programozhatnak, mi több, beleszólhatnak önnön programunkba (önnevelés, autokorrekció, tudatosság). A játék a szabadság szinonimja: elvárás nélküli tér, a teremtés szabad tere. A művészek, feltalálók, újítók, tudósok, azok az alkotók, akik megismétlik a teremtés misztériumát, tudniillik ők maguk is teremtenek (emberi léptékkel). Ráadásul a játékban (improvizációban és alkotásokban is) sajátos arányban, de jelen van az asszimiláció és adaptáció is: a játékban alkalmazkodom (az adott lehetőségekhez, feladat, hangszer, technikai tudás, stb.) és magamhoz idomítom, átalakítom (asszimiláció) a világot. Az alkotás egyfajta gyermekkori szinkretizmus (lásd: Piaget két világ elmélete), egyfelől megtalálható benne az autisztikus, mágikus gyermeki vágygondolkodás és álmodozás elemei (asszimiláció, autizmus), másfelől a felnőtt kor akkomodációs, logikus, reális gondolkodásmódja is.