Érdemes kipróbálni a különféle meditációs technikákat!
Tény azonban, hogy a tudat folyamatainak biológiai kutatása a jelenleg ismert legkomplexebb anyagi rendszer megértésének igényét veti fel, az emberi agyét, amelynek tíz-húszmilliárd neuronja, idegsejtje, egyenként több ezer szálon képes kapcsolódni egymással és így az idegi mintázatok variációinak száma elérheti az ismert Univerzum részecskéinek mennyiségét is.
Mint ahogy említettük az írás első részében, a drogok szerepe a módosult tudatállapotok elérésében kétségtelenül jelentős lehet, de kultúránk körülményei között ez az út több pszichés veszélyt rejt, mint lehetőséget, nem beszélve ezen utak törvényellenes és egészségkárosító vonatkozásairól. Jóval szelídebb, és tartósabb eredményeket ígérő perspektívát jelent tudatszintjeink bejárásához a különböző relaxációs és meditációs gyakorlatok alkalmazása. Ezek a technikák szintén a régmúltban gyökereznek, gondoljunk itt például a több ezer éves jóga iskolákra. Mint minden jelentős testi, lelki változáshoz itt is fokozatosságra, türelemre, kitartásra és megfelelő instrukciókra van szükség az eredményes fejlődéshez.
Alapszinten lehet hasznos bármely relaxációs technika rendszeres gyakorlása, ami csökkentheti káros feszültségeinket, megteremtve azt a mindennapos csendes pár percet életünkben, ahol testben és lélekben is ellazulhatunk. Ez az állapot alkalmas arra is, hogy kínzó problémáinkat, megoldatlan, eldöntetlen kérdéseinket koncentrált, nyugodt figyelemben tudjuk szemügyre venni, melyben a lényegest a lényegtelentől türelmesen elkülönítve rábukkanhatunk a megfelelő megoldásokra is.
A komolyabb tudati változásokhoz, már komolyabb erőfeszítésekre van szükség és ez, – akárcsak a versenysportok esetében – többnyire életviteli változtatásokat is feltételez. Életmódunk, viszonyunk a világhoz, ugyanis híven tükrözi lelki, tudati folyamatainkat, a berögzült hibákat pedig a tettekben is korrigálni kell. A meditációs technikák gyakorlása ugyanakkor alkalmassá tehet minket egy magasabb tudati valóság megismerésére és rendszeres megélésére, ami egy letisztultabb, teljesebb létforma megtapasztalását nyújthatja.
A magas szintű meditációs élmények betekintést adhatnak olyan, – akár az ismert tudatvilágunk korlátait is meghaladó – szellemi horizontokba, ahol feltárulnak a lét alapvető összefüggései, és megnyílhatnak a kontrollált paranormál észlelések csatornái is. Pszi képességeink alapfokú mozgósításához és elménk képességeinek jobb kihasználásához, napjainkban több olyan módszert ismerünk, ami nem kívánja meg a keleti meditációs magasiskolák kijárását, vagy a civilizációs létformából való visszavonulást, mert eleve a nyugati civilizáció körülményeit veszi alapul. Ilyen például az egyre ismertebbé váló Agykontroll módszer, ahol tudatunk lehetőségeinek széles skáláját ismerhetjük meg és állíthatjuk a mindennapok gyakorlatába.
A relaxációs módszerek között terjedőben van egy új, különböző technikai eszközöket is alkalmazó irányzat. Ezekben az esetekben már a modern tudomány eredményei ötvöződnek a hagyományokkal, felhasználva például a számítástechnika legújabb lehetőségeit is. Ide tartoznak azok a Mind Machine néven ismert készülékek, amik változó ritmusú hang és fényjelek által segítenek a módosult tudatállapotok kialakulásához, és ide tartoznak a Biofeedback vagy Neurofeedback műszerek is, amik az egyébként nem, vagy nehezen észlelhető testi-lelki változásainkat jelenítik meg a relaxáció folyamatában, ezzel segítve és tanítva annak elérését.
A lelki folyamatok „gépesítésétől” sokan idegenkednek, holott változó korunkban tulajdonképpen csak az eszközök változnak, hatásuk előzményeit meglepő módon ezeknek a készülékeknek is már több évszázaddal – sőt évezreddel korábban megtalálhatjuk. A Mind Machine készülékek működési elve például, röviden a következő: Az emberi agy működését mérhető agyhullám-tevékenységek kísérik, amelyeknek szaporasága jellemző az aktuális tudati állapotra. Éber állapotban ezek a hullámok szaporábbak, relaxáció vagy alvás közben lelassulnak. Agyunk ugyanakkor hajlamos ráhangolódni hasonló külső ritmusokra és azok változásait saját ritmusával követni. Ezek a készülékek gyorsuló vagy lassuló fény és hangjeleikkel végeredményben ugyanazt a hatást fejtik ki, mint a sámándobok és a rituális táncok monoton ritmusa, de a tibeti meditációs gyakorlatok között is találunk olyat, ahol a tanítványt pergő dobszóval és ritmusosan villogtatott tükrökkel segítik a mesterek.
A tudat változásai alapvetően tehát tőlünk függenek, ha használunk is bármiféle technikát, átkelni tudatunk kapuin csak saját magunk tudunk. A lehetséges utak között válogatva magunknak kell választani, – és ha szellemileg valóban fejlődni kívánunk – mint mindent, ezt is elsősorban gyakorolnunk kell ahhoz, hogy tudásunk képességgé váljon.
Paulinyi Tamás író, pszi-kutató www.szintezis.info.hu