Szexualitás. Mélység és magasság. Gyönyörűség és bűn. Talán nincs még egy olyan fogalom, amelyet ennyire szélsőségesen értelmeznének mai világunkban. Van, aki számára mindent jelent, és van, aki tagadja létét, szükségességét.
A különböző vallások és tanítások is számos – egymásnak sokszor ellentmondó – módon ítélik meg.
Ebbe az írásban azt tekintjük át, milyen módon áll a szexualitáshoz egy több ezer éves múltra és fejlődési útra visszatekintő keleti filozófia – a TAO filozófiája.
Mivel a taoisták nem bíznak semmit a véletlenre, egy kilenc pontos listát állítottak össze, a TAO kilenc bölcsessége címen. Először lássuk a kilenc bölcsességet, majd az értelmezés megkönnyítésére, hozzáfűzünk némi magyarázatot.
* A világ örök és harmonikus békéje a sikeres országokon nyugszik.
* A virágzó társadalom az ország sikerességén nyugszik.
* A sikeres és egészséges társadalom a harmonikus és boldog családokon nyugszik.
* A boldog és szilárd család a kiteljesedett házasságon nyugszik.
* A boldog és sikeres házasság a partnerek boldog szexuális életén nyugszik.
* A taoista elveken nyugvó szexualitás módszere a teljes és nélkülözhetetlen bölcsességet és szeretetet, a férfi mag megtartása pedig a természet szakadatlan növekedését jelenti.
* Az emberek csak az orgazmusban (és mély meditációban) „azonosak” önmagukkal, „azonosak” a partnerükkel, „azonosak” az egész Teremtéssel és „azonosak” Istennel, minden élet univerzális energiájával. Nincs múlt és nincs jövő, csakis a jelen létezik; „az örök itt és most”. Ekkor az ember megszűnik lélegezni. Szelleme teljesen üressé és ernyedtté válik, és ebből az ürességből keletkezik az új és igaz szeretet, az isteni béke és a megvilágosodott boldogság.
* A szeretet, az evés, valamint a légzési és a csikung-gyakorlatok az a „három oszlop”, amely tartja az emberi életet. Ezen a három oszlopon múlik, hogy valaki magas életkort él-e meg.
* Az egyik legrosszabb dolog, amit az ember a szervezetével szemben elkövethet, ha túl sokat eszik. Jobban tesszük, ha kevesebb időt töltünk az asztalnál, és többet a szeretői ágyban.
Ez a kilenc pontos összeállítás a szexualitás szerepén túlmenően is több jellemzőjét rejti a taoista gondolkodásnak. Az első öt pont alapvetően határozza meg a szexualitás szerepét ebben az ősi filozófiában. Évezredes tapasztalataik alapján jutottak arra a következtetésre, hogy a világ harmóniáját és békéjét vissza lehet vezetni a párok boldog szexuális életére. Érdemes végiggondolni, hogy mennyire más ez a megközelítés, mint amely a mi nyugati világunk megítélésére jellemző.
A hatodik pont megértéséhez szükséges tudni, hogy a taoista gondolkodásban a szüleinktől örökül kapott eredendő energia – a szexuális energia – minden energiánk alapja, minden tevékenységünk hajtóereje. Ennek az energiának a „felemelése” és átalakítása révén jutunk pl. kreativitásunk energiáihoz. Életünk addig tart, amíg ez az örökölt energia el nem fogy a testünkből. Éppen ezért – és mivel a taoista bölcsek céljai között előkelő helyet kapott a hallhatatlanság, illetve a hosszú, boldog élet gondolata – számos olyan technikát és gyakorlatot dolgoztak ki, amellyel ez a szexuális energia megőrizhető és így az élet meghosszabbítható. A számos technika egyike a „férfi mag” visszatartása, az ejakuláció nélküli orgazmus elérése. Nők esetében ennek a női megfelelője a menstruáció megszüntetése volt.
A következő pont arra ad rövid és tömör választ, hogy miért is ilyen fontos a szexualitás. Rávilágít a taoisták azon tapasztalatára, hogy a szexualitás célja és „öröme” az orgazmus, amely a legelső és legtöbbek által megélhető spirituális „egység”-élmény. Egy pillanatnyi megvilágosodás. Az orgazmus pillanatában – ha csak rövid időre is – harmóniába kerülünk a Világmindenséggel, Istennel. Megtapasztaljuk az Ego-nélküli csendet és a végtelenséget. A gondolat a szexualitásnak arra az „önző” voltára is rávilágít, hogy alapvető célja a saját megvilágosodás-élményünk elérése, amelyet igazán magas szinten csak akkor tudunk megélni, ha a partnerünket is hozzásegítjük ehhez az élményhez. Ezt segíti a partnerek közötti szeretet, megbecsülés és vonzalom. Ez a gondolat – inverz módon – arra is rávilágít, hogy az öröm, megbecsülés és orgazmus-élmény nélküli szexualitás miért vezet kiégéshez vagy a szexualitás teljes megtagadásához. Párkapcsolatokban ezzel a legerősebb összetartó erő szűnik meg és sok esetben törvény-szerűen vezet a „harmadik” megjelenéséhez.
Tovább gombolyítva a taoista gondolkodás fonalát a következő pont arra a három oszlopra mutat rá, amelyek az élet alapjait jelentik. A szeretet az érzelmek kifejezése és kifejeződése mellett a mindenséget betöltő Energiát, a „chi”-t is jelenti. Mivel körülöttünk minden energia, a szeretet alapvető éltető elemünk. A táplálkozás és a légzés az a két folyamat, amelyen keresztül kapcsolatba kerülünk a külvilág energiáival. Éppen ezért egyáltalán nem mindegy, hogy mit és hogyan veszünk fel ezen a két alapvető energetikai folyamaton keresztül. A mozgás – erre utalnak a csikung gyakorlatok – az élet elindítója és meghatározó jelensége, egészségünk megőrzésének is alapja.
Az utolsó gondolat azt a ma is ismert jelenséget írja le, amikor a valódi szeretet hiánya az evésben – kiemelten az édességek túlzott fogyasztásában – jelenik meg. Az evés, mint pótcselekvés, elhízásra hajlamos társadalmunkban lépten-nyomon megfigyelhető.
A TAO kilenc bölcsességén keresztül betekintést nyertünk a szexualitás taoista szemléletébe. Természetesen e gyűjtemény nem térhetett ki a szexualitás minden olyan újszerű és izgalmas kérdésére, amellyel ez az ősi bölcsesség foglalkozik. Azonban így is elgondolkoztathat minket – a szexualitás nyugati szemléletén felnevelkedett embereket – arról, hogy átértékeljük mindazt, amit erről a kérdéskörről belénk oltottak nemzedékek során. szerző: Sódor Márton, az Astronet szakértője
Az Astronet ott van a Facebookon is! Klikkelj ide, és lájkolj minket a legérdekesebb hírekért és friss infókért!