Minden negyedik felnőtt csokoládé-függőnek tartja magát. Ha azt látjuk valahol, hogy szarvasgombás-libamájas, töpörtyűs, tökmagkrémes vagy kecskesajtos, nem valószínű, hogy mindegyikünknek a csokoládé ugrik be elsőre.
Pedig bármilyen hihetetlen, az igazi csoki-függők számára ezek a nem mindennapos, már-már bizarrnak hangzó ízek sem biztos, hogy túl merésznek számítanak.
A Klassz.hu webáruház legutóbbi, több mint ezer magyar felnőtt által kitöltött online kérdőíves kutatásából kiderül, hogy hogyan, miért, milyen és mennyi csokoládét fogyasztunk tulajdonképpen. Meghökkentő adatok következnek!
Meglepően sokan, a megkérdezettek 40%-a vallotta be, hogy naponta fogyaszt csokoládét. Ugyanennyien állították magukról, hogy hetente egyszer-egyszer esznek kedvenc édességükből és csupán a kitöltők 1%-a mondta azt, hogy ő bizony soha nem eszik csokit. Ha mégis, akkor viszont nem nagyon ismerünk mértéket, a válaszadók fele elmondása szerint ugyanis alkalmanként egy egész tábla csokoládét minden probléma és lelkiismeret furdalás nélkül el szokott fogyasztani. Valószínűleg ők figyelnek oda legkevésbé az elhízásra és a fogszuvasodásra, mint a csokoládé két bizonyítottan káros élettani hatására.
Korábbi kutatásokból tudjuk, hogy a magyar lakosság 38%-a dohányzik, azaz cigaretta-függő, 70%-unk pedig hetente megiszik legalább egy kávét. A Klassz.hu felmérésének köszönhetően most már azt is tudjuk, hogy a csokival mi a helyzet. A kérdőívet kitöltők fele vallotta magát többé-kevésbé csoki-függőnek, negyedük pedig el sem tudja képzelni az életét nélküle.
A férfiakról mondható el kevésbé, hogy függőnek tartanák magukat, viszont az urak bevallásuk szerint többet költenek csokoládéra, mint a hölgyek. Valószínűleg itt az ajándékba vásárolt csokoládéra költött összeg billenti a kevesebb édességet fogyasztó férfiak felé a mérleget.
A Klassz.hu kutatása természetesen kitért a kedvenc csokoládé fajtákra is, bár a különbségek elhanyagolhatók.
A töltött csokoládék hajszállal bár, de népszerűbbek, mint a „sima” tejcsokoládék, de a képzeletbeli pódium harmadik helyén álló étcsokoládékat is közel ugyanannyian szeretik (23%), mint a töltött (25%) vagy tejcsokikat (24%).
A válaszadók ötöde egyáltalán nem válogatós, ők Gombóc Artúr mintáját követve mindegyik fajta csokoládét szeretik. Jelentős eltérés figyelhető meg viszont a nők és a férfiak ízlése között. A hölgyek gyengéje az étcsoki, míg a férfiak inkább a tejcsokoládét részesítik előnyben.
Négy megkérdezettből hárman íz alapján választanak csokoládét, egynegyedük viszont kizárólag a márkanév alapján dönt. Toronymagasan a legnépszerűbb csokoládémárka egyébként a Milka, második helyen következik a Boci, és a dobogóra felfértek még az elmúlt évek slágerei, az egyedi, kézműves csokoládék is. Őket követi a Lindt, a Mozart és a Raffaello, de utóbbiak már jócskán le vannak maradva a népszerűségi listán.
A válaszadók több mint fele kóstolt már általa „extrém” ízűnek tartott csokoládét, viszont alig 60%-uk mondta csak el azt, hogy ízlett is neki, a többieknek egyáltalán nem nyerte el az ízlését. Minden ötödik kitöltő ugyan még nem, de a jövőben szívesen kóstolna nem hagyományos ízű csokoládét, a válaszadók negyede azonban teljesen kizártnak tartja, hogy valaha megkóstoljon különleges ízvilágú csokoládét.
Minden harmadik felnőtt áldozná fel a televízióját a csokievés oltárán, ők ugyanis inkább lemondanak a tévénézésről, csak hogy csokihoz jussanak. Drasztikusabb a helyzet a szex esetében. A válaszadók több mint fele nem tudna választani, hogy adott esetben a csokoládé vagy a szex mellett tenné-e le a voksát, közel 10%-uk pedig egyenesen kijelentette, hogy náluk bizony a csokoládé nyújtja a nagyobb élvezetet. A férfiaknál ez utóbbi arány – nem meglepő módon – jelentősen alacsonyabb.
A borhoz hasonlóan a csokoládéra is jellemző, hogy mértékkel fogyasztva nem elhanyagolható mértékű pozitív élettani hatásokkal rendelkezik, mint például a bőrtáplálás, vérnyomáscsökkentés vagy a legismertebb, a boldogságszint növelés. Fogyasszunk hát bátran csokoládét, de a minőség mellett a mennyiségre is figyeljünk közben!