Húsvét után 50 nappal van Pünkösd, mely a Karácsony és Húsvét után a harmadik legjelentősebb keresztény ünnepnek tekinthető. De valójában mire is emlékezünk meg e két napon, mely idén május 19-20-ra esik?
Pünkösd eredetileg a zsidó nép ünnepe volt, melyben elsőként a befejezett aratást, a későbbiekben pedig Mózes törvényeinek, Isten tízparancsolatának keletkezését és a Sínai szövetséget ünnepelték. Azonban a pünkösdi megemlékezés a keresztény vallás bibliai történetére épül:
Jézus kereszthalála után 50 nappal az apostolok összegyűltek – ahogy azt Krisztus korábban megparancsolta – és ételáldozatot mutattak be az Úrnak. Ekkor hatalmas zúgás, forgószél támadt, majd az égből leereszkedve izzó lángnyelvek jelentek meg előttük, melyek leszálltak mindegyikükre. Mindannyian megteltek az Atya és a Fiú egyesüléséből származó Szent Szellemmel, mely mindenható erejét bizonyítva különféle nyelveken szólaltatta meg az embereket.
A hangos, riadalmat keltő esemény következtében rengetegen a helyszínre szaladtak, ahol sok eltérő nemzetiségű férfi is csodájára járt a Szent Szellem leereszkedésének: bár a tömegben valamennyien különböző nyelven beszéltek, mindenki a saját nyelvén értette meg a másik szavait.
A keresztény egyház születésnapja
Az Apostolok Cselekedeteiben ezt a következőképpen említik: „Az utolsó napokban így szól az Isten, kitöltök Szellememből minden halandóra, és prófétálnak fiaitok és leányaitok, és ifjaitok látomásokat látnak, véneitek pedig álmokat álmodnak; még szolgáimra és szolgálóleányaimra is kitöltök azokban a napokban Szellememből, és ők is prófétálnak.”
Jézus mennybemenetele után megígérte apostolainak, hogy hamarosan elküldi az emberek közé a Szentlelket.
Krisztus próféciáinak és tanításainak valódisága, személyének hitelessége a Szent Szellem kiáradásakor igazolódott be sokak számára látható módon. Valójában ettől az eseménytől kezdve beszélhetünk keresztényekről, ennek kapcsán a pünkösd a keresztény egyház születésnapjának is tekinthető.
Mit is takar a Szent Szellem, vagyis a Szentlélek fogalma?
„A Szentháromság harmadik személye, aki egylényegű az Atyával és a Fiúval, személyi különbözőségük az egy Isten fogalmát nem bontja meg.” Az Ószövetség említi először a Szentlelket, amit úgy is nevez: Isten lelke. Isten mindenhatóságát, teremtő erejét és természetfölötti hatalmát érthetjük ezalatt.